Saturday, October 25, 2014

Forbered deg til Bergenstesten

Hei folkens! Forrige uke lastet jeg opp en YouTube video om at jeg skulle ta Bergenstest. Det gikk bra, men jeg hadde det vanskelig med lytteforståelse. Da skal jeg fortelle dere noen tips om hvordan å forberede seg bedre for den skriftlige eksamen.

  •  Kjøp eksempelmateriell fra Folkeuniversitetet sin  hjemmeside. Det er viktig å kjøpe cd-en også. På denne måten blir du kjent med eksamen, og samtidig får du øve alle delene til den aktuelle testen. Du kan få kjøpe hefter med fasit og cd-ene her: Klikk her!  
  • Skriv så mye som du kan. Bruk temaer i "Her på berget" som utgangspunkt. Øv med å uttrykke dine meninger og synspunkt. Noen nyttige websider som kan hjelpe deg med skriveregler er følgende:
  • Les så mye som du kan. Det er nyttig å lese avis artikler for å bli kjent med nye saker i den norske samfunnet. Dette er kjempeviktig i delprøve 2, skriftlig produksjon, der du skal presentere det gitte emnet, og deretter skrive om dine meninger om det. Å lese mange artikler skal tydeligvis også utvide ditt vokabular og evne til å svare på delprøve 1, leseforståelse.
  •  Øv med å skrive referat. Her kan du bruke norske tv programmer. Lytt på et program, og etterpå skriv en referat om hva programet handlet om.
  • For delprøve 1, lytteforståelse er det lite øvelser jeg har funnet på internett. Jeg foreslår at du blir kjent med forsjellige dialekter og muntlige uttrykk som er brukt for været, nyheter og vanlige samtaler. Denne delen i Bergenstest er vanskelig for meg fordi det er ikke tid til å lese alle spørsmålene på forhånd. Du må liksom lytte, og samtidig svare på spørsmålet med en gang. Hver samtale spilles bare en gang. Det involverer en god forståelse av muntlig norsk for å velge det riktige svaret.
Jeg håper at dette kan hjelpe deg som kandidat i Bergenstesten. Husk å melde deg på eksamen i god tid. Finn mer informasjon om eksamensdato her: Klikk!

Ta med deg en gyldig legitimasjon som pass på eksamensdagen. Husk også å ta blyanter, kulepenn, viskelær og korrektur penn. Selvfølgelig må du også ta med litt mat og drikke.

Min YouTube video om min skriftlig eksamen:




3 comments:

  1. Tusen takk for tipsene! Har noen prøvd den prøve eksamenen på http://www.bergenstest.no ? Den er gratis!

    ReplyDelete